Κατηγορίες

Πώς διαβάζουμε λογοτεχνία, πώς μιλάμε για λογοτεχνία σε μαθητές

Εντατικό εργαστήρι για φιλολόγους της μέσης εκπαίδευσης
Μάρτιος – Απρίλιος 2016

Εισηγητής: Μισέλ Φάις
Σάββατο 19/03/2016 και
02/04/2016, 11 π.μ. – 2 μ.μ.


Με ποιον τρόπο διαβάζονται τα λογοτεχνικά κείμενα; Πώς μπορούν οι φιλόλογοι της μέσης εκπαίδευσης να τα γνωρίσουν καλύτερα, γεννώντας στους μαθητές τους την αγάπη για τη λογοτεχνία; Στόχος του εντατικού αυτού εργαστηρίου είναι να αποσπάσει από πεζογραφικά κείμενα νεοελληνικής και ξένης γραμματείας το ουσιαστικό τους περιεχόμενο και να τα μετατρέψει σε ζωντανό βίωμα –και με τη συνδρομή παραδειγματικών ασκήσεων δημιουργικής γραφής–, προσφέροντας εντέλει στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να μεταδώσουν στην τάξη και στους μαθητές τους τη λογοτεχνία ως ένα δημιουργικό παιχνίδι κατανόησης του εαυτού και του κόσμου.

Το εργαστήρι θα ολοκληρωθεί σε 2 τρίωρες συναντήσεις.
Τόπος διεξαγωγής: Εκδόσεις Πατάκη, Παν. Τσαλδάρη 38.
Κόστος συμμετοχής: 50 ευρώ (εξόφληση πριν από την πρώτη συνάντηση)
Θα δοθεί βεβαίωση συμμετοχής

Για αίτηση συμμετοχής κάντε κλικ εδώ.

Θα πλησιάσουμε από κοινού ενδεικτικά κείμενα της νεοελληνικής πεζογραφίας, αλλά και της ξένης, παλαιότερης και νεότερης, γραφές της παραδοσιακής, μοντέρνας και μεταμοντέρνας αφήγησης, κείμενα που υπάρχουν στη διδακτέα ύλη (και όχι μόνο)• κείμενα που θα εμπλουτίσουν, θα ανανεώσουν και θα προεκτείνουν το βλέμμα και τα κριτήριά μας. Θα αναφερθούμε μέσα από παραδειγματικές ασκήσεις στην ιστορική ή ιστορικοφανή πεζογραφία, στην αυτοβιογραφική γραφή, στη λογοτεχνία ντοκουμέντων, στην αλλόκοτη πρόζα, στην ημερολογιακή αφήγηση, στην επιστολική λογοτεχνία, αλλά και σε άλλες εκφραστικές διαθέσεις, λιγότερο ή περισσότερο θεματοκεντρικές ή γλωσσοκεντρικές, στον βαθμό που επιδίωξή μας θα είναι να μετατρέψουμε τη λογοτεχνική ανάγνωση από ερμηνευτική πειθαρχία και ιστορική περιέργεια σε αφηγηματική απόλαυση και παιγνιώδη εμπειρία – μια διαδικασία που προσβλέπουμε να μεταφερθεί στις τάξεις και στους μαθητές της μέσης εκπαίδευσης, δηλαδή στους βιβλιόφιλους του μέλλοντος.

(Μισέλ Φάις)


Για επιπλέον πληροφορίες ή διευκρινίσεις σχετικά με το εργαστήρι μπορείτε να τηλεφωνήσετε στο 210.36.50.010 (10 π.μ.- 3 μ.μ., Δευτέρα - Πέμπτη).

 

Ο Μισέλ Φάις (Κομοτηνή, 1957) είναι υπεύθυνος των σελίδων βιβλίου στην Εφημερίδα των Συντακτών και διδάσκει δημιουργική γραφή (Σχόλη στις Εκδόσεις Πατάκη & Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας). Το 2000 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος.
Πεζογραφία: Αυτοβιογραφία ενός βιβλίου (1994• αναθεωρημένη επανέκδοση Εκδόσεις Πατάκη, 2005), Απ' το ίδιο ποτήρι και άλλες ιστορίες (1999• αναθεωρημένη επανέκδοση Εκδόσεις Πατάκη, 2011), Aegypius Monachus (2001• αναθεωρημένη επανέκδοση Εκδόσεις Πατάκη, 2013), Το μέλι και η στάχτη του Θεού (Εκδόσεις Πατάκη, 2002), Ελληνική αϋπνία (Εκδόσεις Πατάκη, 2004), Πορφυρά γέλια (Εκδόσεις Πατάκη, 2010), Kτερίσματα (Εκδόσεις Πατάκη, 2012), Από το πουθενά (Εκδόσεις Πατάκη, 2015). Το μυθιστόρημα Αυτοβιογραφία ενός βιβλίου μεταφράστηκε στα γαλλικά και στα ρουμάνικα, η συλλογή διηγημάτων Απ' το ίδιο ποτήρι και άλλες ιστορίες στα γαλλικά, ισπανικά και αγγλικά. Διηγήματά του συμπεριλήφθηκαν σε ισπανικές, γερμανικές, αγγλικές, γαλλικές, τσέχικες και κινεζικές ανθολογίες και δημοσιεύτηκαν σε αμερικανικά περιοδικά.
Μετάφραση: Χαϊκού για τη βροχή, το χιόνι, τον άνεμο, τον ήλιο, το φεγγάρι (με εικόνες του Χρόνη Μπότσογλου, Μπάστας Πλέσσας, 1994).
Θέατρο: Το παγκάκι του κανένα (Θέατρο 104, 2014, σκην. Αλεξία Καλτσίκη), Είμαι αριστερόχειρ ουσιαστικά (Παράσταση για τον Μανόλη Αναγνωστάκη. Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου, 2012, Θέατρο Θησείον, 2012, δραματουργική επεξεργασία, σκην. Αλ. Καλτσίκη), Κάποιος να τους πονέσει (24hour plays Athens, 2012, σκην. Κ. Μπερδέκα), Πουπουλένιο τίποτα (Εθνικό Θέατρο - Αναγνώσεις, 2011, σκην. Ν. Κουρής-Μ. Καλλιμάνη-Αλ. Καλτσίκη), Μετά τις τελευταίες μας λέξεις (Συνεργείο, 2011, σκην. Λ. Μελεμέ), Πέστροφα Δουνάβεως (Φεστιβάλ Φιλίππων, 2010, σκην. Λ. Μελεμέ), Το κίτρινο σκυλί (Από Μηχανής Θέατρο, 2009, σκην. Λ. Μελεμέ, Θέατρο Αμαλία, 2011, σκην. Α. Σπυριδάκης, ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, 2013, σκην. Παν. Μέντης, Θεατρική Ομάδα Pinata, 2014, Ναύπλιο), Ελληνική αϋπνία (Θέατρο Εμπρός, 2006, σκην. Ρ. Πατεράκη), Η πόλη στα γόνατα (Θέατρο Αμόρε-Δοκιμές, 2006, σκην. Θ. Αναστόπουλος), Αντρόγυνα (Μονόλογοι Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, Θέατρο Μεταξουργείο, 2003, σκην. Π. Χούρσογλου).
Κινηματογράφος: Συνεργάστηκε με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο στο σενάριο των ταινιών Delivery (Επίσημη Συμμετοχή Φεστιβάλ Βενετίας και Μόντρεαλ, 2004), Αθήνα-Κωνσταντινούπολη (2008) και Η κόρη του Ρέμπραντ (2015).
Φωτογραφία: Ύστερο βλέμμα, 1996 και Η πόλη στα γόνατα, 2002 (Λευκώματα και ατομικές εκθέσεις στον Χώρο Τέχνης 24). Συμμετείχε στη Photosynkyria 2003 και έλαβε μέρος στις εξής ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας-ζωγραφικής: Καλοκαίρι, μια συνάντηση (με τους Κώστα Παπανικολάου και Τάσο Μαντζαβίνο, Χώρος Τέχνης 24, 2006), Αυτοπροσωπογραφία ενός άλλου (με τον εικαστικό Τάσο Μαντζαβίνο, Χώρος Τέχνης 24, 2007), Κτερίσματα (με τους Καλλιόπη Ασαργιωτάκη και Τάσο Μαντζαβίνο, Χώρος Τέχνης 24, 2013).
Επιμέλεια: Ασχολήθηκε με τη φιλολογική και καλλιτεχνική αποκατάσταση του Τζούλιο Καΐμη (7 τίτλοι). Έχει επιμεληθεί πολλούς συλλογικούς τόμους λογοτεχνίας και εικαστικά λευκώματα. Τελευταία διευθύνει τις εξής σειρές: «Η κουζίνα του συγγραφέα/σκηνοθέτη/ιστορικού/αρχιτέκτονα» (εξομολογητική σειρά από προσωπικότητες της λογοτεχνίας, της τέχνης και της δημόσιας ζωής - 9 τόμοι), «Hotel/Ένοικοι Γραφής» (πανελλήνιος θεματικός διαγωνισμός διηγήματος - 7 συναπτά χρόνια, 7 τόμοι).

(Για να δείτε μαθητές του Μισέλ Φάις που τύπωσαν βιβλίο, διακρίθηκαν σε διαγωνισμούς ή δημοσίευσαν σε λογοτεχνικά περιοδικά, πατήστε εδώ.)

 



Page generated: 05/10/2024 09:13:52