Κατηγορίες

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Ή ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ

Δάσκαλοι σε αγωνία και επιμορφωτές σε αμηχανία: αυτές οι φράσεις περιγράφουν καλύτερα το κλίμα που επικράτησε στη διάρκεια των δύο ημερών επιμόρφωσης ή ενημέρωσης των εκπαιδευτικών για τα νέα βιβλία.

Πρώτες μέρες μετά τις διακοπές, πρωινό ξύπνημα, απαίτηση πνευματικής εγρήγορσης. Οι περισσότεροι άκουγαν χωρίς να συμμετέχουν, αφού έτσι κι αλλιώς τα βιβλία δεν τα είχαν δει παρά μόνο όταν τα κουβαλούσαν στο σχολείο τους την Παρασκευή. Άρα η επιμόρφωση ήταν ουσιαστικά μονόλογος.

Οι περισσότεροι επιμορφωτές δήλωσαν ότι τουλάχιστον στην έντυπή τους μορφή δεν τα είχαν δει μέχρι εκείνη τη στιγμή και αυτό που έκαναν ήταν να προβάλουν αυτό που θα κάνουν εκείνοι όταν βρεθούν στην τάξη και κλείσουν την πόρτα τους («Άρχοντας ήταν και άρχοντας παραμένει ο δάσκαλος στην τάξη του, συνάδελφοι» επαναλάμβαναν. «Τετράδιο θέλετε; τετράδιο θα ζητήσετε! Aσκήσεις για το σπίτι θέλετε; Κανένα πρόβλημα!»)

Κάποιος παρουσίασε τουλάχιστον τις διαφορές των νέων βιβλίων από τα παλιά με τρόπο σχηματικό, κατανοητό και άκρως βοηθητικό.

Από κάτω, στα θρανία, δάσκαλοι που άκουγαν χωρίς να κρατούν ούτε μια σημείωση, κάποιοι ξεφύλλιζαν, κάποιοι άλλοι δυσανασχετούσαν!

Δε συμφωνώ με τους συναδέλφους που τα ξεφύλλιζαν για να βρουν τα λάθη και τις αβλεψίες, ούτε με αυτούς που τα «έβαζαν» με τον επιμορφωτή που απλά προσπαθούσε να κάνει αυτό που του είχαν ζητήσει (δεν γνωρίζω αν επιμορφώθηκε πριν, αν του έδωσαν τον απαραίτητο χρόνο για μελέτη, αν είχε τη βοήθεια των συγγραφικών ομάδων για να του λύσουν τις απορίες του). Εξάλλου οι περισσότεροι από τους επιμορφωτές ήταν έμπειροι εκπαιδευτικοί.
Σύμφωνοι συνάδελφοι! Η επιμόρφωση δεν ήταν όπως την περιμέναμε. Η σχολική χρονιά άρχισε ήδη και εμείς θα κληθούμε να ηρεμήσουμε το άγχος των γονιών, να κατευνάσουμε τη ζωηράδα των παιδιών και να κάνουμε όσο μπορούμε καλύτερα τη δουλειά μας.
Θα κάνουμε λάθη, σύμφωνοι. Αλλά μήπως και πριν δεν κάναμε; Είμαστε σίγουροι ότι όλα γίνονταν τέλεια; Και έπειτα: Τα βιβλία κάνουν το δάσκαλο άραγε;
Μπορεί η πολυαναμενόμενη αλλαγή των βιβλίων να μην έγινε όπως θα έπρεπε, με πιλοτική φάση εφαρμογής, με ομάδες εργασίας από δασκάλους με εμπειρία και επιστημονική κατάρτιση αλλά αν περιμέναμε να γίνουν όλα αυτά, το σίγουρο είναι ότι θα περνούσαν πολλά χρόνια ακόμη.

Αυτό που θα ήθελα να πω, σε όλους όσοι σήμερα αγωνιούν και αύριο θα μπουν στην τάξη, είναι ότι παρά το ένα και μοναδικό εγχειρίδιο οι δάσκαλοι πάντα ήταν ανοιχτοί σε νέες προσπάθειες και καινοτόμα προγράμματα (το δείχνουν οι αριθμοί).

Βλέποντας με αισιοδοξία αυτήν την αλλαγή, ας πάρουμε λοιπόν ένα μολύβι και βήμα βήμα ας σημειώσουμε πάνω στα νέα βιβλία τις παρατηρήσεις μας, τις κρίσεις, τις ιδέες μας και ας κάνουμε αυτή τη χρονιά χρήσιμη για όλους.
Τον Ιούνιο, αφού τα έχουμε δοκιμάσει στην πράξη, ας μαζέψουμε όλες τις παρατηρήσεις και ας τις συζητήσουμε πρώτα με τους συναδέλφους και μετά με το σύμβουλο και γιατί όχι, με τη συγγραφική ομάδα.

Ας βοηθήσουμε εμείς με την πείρα μας και τον ενθουσιασμό μας ώστε την επόμενη χρονιά να υπάρξουν λιγότεροι σκόπελοι, λιγότερα λάθη και προπαντός ας αγωνιστούμε να κάνουμε το Υπουργείο και τους υπόλοιπους φορείς να μας ακούσουν και να μας λάβουν υπόψη τους.


Page generated: 02/10/2024 16:14:53