Κατηγορίες

"Ναι (ή όχι) στην αξιολογική κατάταξη των σχολείων;"

Αξιολογική κατάταξη των σχολείων ισχύει στην Ολλανδία και την Αγγλία. Στη Γερμανία όμως δεν υπάρχει παράδοση σε ένα τέτοιο σύστημα κατάταξης. Φυσικά οι γονείς θέλουν να γνωρίζουν ποια σχολεία είναι καλά και ποια όχι. Πολύ πρόσφατα έχουν ξεκινήσει κάποια προγράμματα που αποσκοπούν στη βαθμολογική κατάταξη των μαθητών, όπως είναι το πρόγραμμα PISA1 του ΟΟΣΑ. Τα αποτελέσματα, όμως, που προκύπτουν συγκρίνουν τους μαθητές σε εθνικό επίπεδο (π.χ. τους μαθητές της Γερμανίας με τους μαθητές της Ιταλίας) ή και σε ομοσπονδιακό επίπεδο όσον αφορά τη Γερμανία (δηλαδή τους μαθητές που προέρχονται από ένα κρατίδιο, π.χ. Βαυαρία, με τους μαθητές από ένα άλλο), αλλά δε γίνεται σύγκριση μεταξύ σχολείων.

Οι ενώσεις των εκπαιδευτικών στη Γερμανία αλλά και οι πολιτικοί δεν ευνοούσαν τέτοιου είδους εκτιμήσεις και κατατάξεις, αλλά είναι πλέον απαίτηση των γονέων. Είναι, επομένως, λογικό να υπάρξουν έρευνες που θα κατατάσσουν τα σχολεία ανάλογα με τις επιδόσεις των μαθητών τους. Οι έρευνες αυτές όμως θα πρέπει να είναι δίκαιες για όλα τα σχολεία. Αυτό σημαίνει ότι οι υπολογισμοί και οι συγκρίσεις θα πρέπει να γίνονται με βάση κάποια αντικειμενικά κριτήρια, π.χ. να συγκρίνονται σχολεία που βρίσκονται σε περιοχές με ομοιογενή κοινωνικό ιστό, σχολεία όπου φοιτούν μαθητές προερχόμενοι από συγκεκριμένες οικονομικές και κοινωνικές τάξεις και όχι, για παράδειγμα, σχολεία αριστοκρατικά με σχολεία μεταναστών. Έτσι, με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, θα πρέπει να υπάρξουν ομάδες σχολείων, και σε κάθε ομάδα θα γίνεται η αξιολόγηση και η κατάταξη. Βέβαια, μια τέτοια δίκαιη έρευνα έχει κόστος και απαιτεί χρόνο, αλλά μια απλή λίστα σχολείων χωρίς συγκεκριμένες προϋποθέσεις και κριτήρια θα στερούνταν σοβαρότητας.

Καθώς, όμως, η φήμη κάποιου σχολείου θα εξαρτάται από τη σειρά που θα έχει στη λίστα αξιολόγησης, υπάρχει ο κίνδυνος παραποίησης των πραγματικών αποτελεσμάτων από τα ίδια τα σχολεία. Για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, πρέπει οι επιδόσεις των μαθητών να ελέγχονται από ανεξάρτητους εξεταστές και τα στοιχεία να δημοσιοποιούνται. Υπάρχει, επίσης, ο φόβος ότι μια αξιολογική κατάταξη θα στιγματίσει τα σχολεία που θα βρίσκονται χαμηλά στη λίστα. Ο στόχος, όμως, της δημοσιοποίησης των στοιχείων ή της κατάταξης των σχολείων δεν είναι αυτός, αλλά ο εντοπισμός των σχολείων που μειονεκτούν, και η ενίσχυσή τους με τον απαραίτητο εξοπλισμό και το κατάλληλο προσωπικό για την κάλυψη των ελλείψεών τους.


Page generated: 02/10/2024 16:11:58