Γαλλία28 Ιαν 1900
Jules Ferry: «Οι ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση δεν αποτελούν ουτοπία»
Σε ομιλία του στις 10 Απριλίου 1870, απόσπασμα της οποίας δημοσιεύεται στο περιοδικό Le Monde de l’ Education (Ιούλιος-Αύγουστος 2006), ο Γάλλος δικηγόρος, δημοσιογράφος και βουλευτής Jules Ferry (1832-1893) καταδεικνύει την ανάγκη για κατάργηση των ταξικών διακρίσεων, ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον τομέα της εκπαίδευσης και την πρόσβαση στη γνώση.Ο Ferry ισχυρίζεται ότι οι ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση δεν είναι κάτι το ουτοπικό. Απεναντίας, αποτελούν αδιαμφισβήτητο δικαίωμα όλων των ανθρώπων ανεξαρτήτως καταγωγής και κοινωνικής θέσης.
Σύμφωνα με τον Ferry, στόχος μιας σύγχρονης κοινωνίας και δη δημοκρατικής οφείλει να είναι η σταδιακή εξάλειψη όλων των ανισοτήτων της φύσης, εκ των οποίων πλέον επικίνδυνη κρίνεται η έλλειψη ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση, η οποία ακυρώνει κάθε έννοια περί ίσων διακαιωμάτων και πλήττει την ίδια την ουσία της δημοκρατίας.
Η γνώση ως αποκλειστικό προνόμιο των εύπορων τάξεων ενισχύει την κυριαρχία της κάστας και εδραιώνει ένα καθεστώς αποκλεισμού των άπορων τάξεων από την εκπαίδευση, γι’ αυτό και είναι αναγκαία η κατάργηση των ταξικών διακρίσεων, η οποία επιτυγχάνεται, σύμφωνα με τον Ferry, μόνο με τον συγχρωτισμό πλουσίων και φτωχών στα σχολικά θρανία.
Σύμφωνα με τον Ferry, στόχος μιας σύγχρονης κοινωνίας και δη δημοκρατικής οφείλει να είναι η σταδιακή εξάλειψη όλων των ανισοτήτων της φύσης, εκ των οποίων πλέον επικίνδυνη κρίνεται η έλλειψη ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση, η οποία ακυρώνει κάθε έννοια περί ίσων διακαιωμάτων και πλήττει την ίδια την ουσία της δημοκρατίας.
Η γνώση ως αποκλειστικό προνόμιο των εύπορων τάξεων ενισχύει την κυριαρχία της κάστας και εδραιώνει ένα καθεστώς αποκλεισμού των άπορων τάξεων από την εκπαίδευση, γι’ αυτό και είναι αναγκαία η κατάργηση των ταξικών διακρίσεων, η οποία επιτυγχάνεται, σύμφωνα με τον Ferry, μόνο με τον συγχρωτισμό πλουσίων και φτωχών στα σχολικά θρανία.