Κατηγορίες

ΟΤΑΝ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Η καινούργια σχολική χρονιά άρχισε και μαζί της και ο προγραμματισμός των δραστηριοτήτων και των επισκέψεων του σχολείου μας.

Μια από τις πιο συνηθισμένες δραστηριότητες είναι οι επισκέψεις σε Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Πολλοί από μας αναλώνουμε αρκετές ώρες στο τηλέφωνο για να καταφέρουμε να «κλείσουμε» την συμμετοχή της τάξης μας σε κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μουσείου ή απλά την ημερομηνία της επίσκεψης αν δεν προλάβουμε κάποια από τα προσφερόμενα προγράμματα.

Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια πολλά Μουσεία άνοιξαν τις πόρτες τους στα παιδιά, προσπάθησαν να αλλάξουν την εικόνα τους και να λειτουργήσουν ως χώροι επικοινωνίας και ψυχαγωγίας και να προσφέρουν εκπαιδευτικά προγράμματα, αυτά ποτέ δεν είναι αρκετά.

Έτσι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών επισκέψεων ακολουθούν ακόμα τις παλιές πρακτικές. Πολύ συχνά βλέπουμε πολυάριθμες ομάδες μαθητών να τρέχουν από έκθεμα σε έκθεμα, να φωνάζουν, να περιφέρονται στις αίθουσες των Μουσείων χωρίς ιδιαίτερο στόχο ή στην καλύτερη των περιπτώσεων να ακολουθούν ένα ξεναγό ή το δάσκαλό τους.

Σήμερα που τα νέα αναλυτικά προγράμματα υιοθετούν την διαθεματικότητα, και προσφέρουν ποικιλία πηγών πληροφόρησης και γνώσης, δίνουν χώρο στην δημιουργική ένταξη του Μουσείου στην σχολική πραγματικότητα και πρακτική. Είναι λοιπόν η ώρα να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με το Μουσείο και να βρούμε τρόπους για να το συνδέσουμε με την σχολική ύλη. Είναι σημαντικό, τώρα που είναι αρχή της χρονιάς να ανατρέξουμε στα εκπαιδευτικά προγράμματα που προσφέρουν τα μουσεία της περιοχής μας και να δηλώσουμε συμμετοχή, να προγραμματίσουμε τις επισκέψεις με αρκετή χρονική απόσταση μεταξύ τους ώστε να υπάρχει χρόνος για προετοιμασία αλλά και να φροντίσουμε για την προσωπική μας επιμόρφωση σε θέματα μουσειοπαιδαγωγικής (υπάρχουν αρκετά σχετικά βιβλία και άρθρα).

Ας δούμε τώρα πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε το μουσειακό χώρο στην σχολική καθημερινότητα:
Πρώτο βήμα, είναι τα παιδιά πριν από την επίσκεψη στο Μουσείο, να γνωρίσουν: τι είναι μουσείο, ποια είναι η λειτουργία του, ποιοι είναι οι άνθρωποι που εργάζονται σ΄ αυτό, τι είδους αντικείμενα περιέχει, ποια είναι τα είδη των μουσείων, κλπ. Μπορούμε να σχεδιάσουμε μαζί με τα παιδιά ένα σχέδιο εργασίας για το Μουσείο.

Δεύτερο βήμα, είναι να οργανώσουμε την επίσκεψή μας σε τρία στάδια δραστηριοτήτων: δραστηριότητες προετοιμασίας πριν από την επίσκεψη στην τάξη, δραστηριότητες στο χώρο του Μουσείου και δραστηριότητες μετά την επίσκεψη.

Οι δραστηριότητες θα πρέπει να υποκινούν το ενδιαφέρον και την περιέργεια των παιδιών, να δίνουν έμφαση στις εμπειρίες και στα βιώματα τους, να ερεθίζουν την φαντασία τους και να ενεργοποιούν όλες τους τις αισθήσεις και να μην έχουν ως αποκλειστικό τους στόχο τη μετάδοση των πληροφοριών. Τα παιχνίδια ανακάλυψης, οι δραματοποιήσεις, οι γρίφοι, τα παιχνίδια, ρόλων, τα παζλ, τα παραμύθια, οι ιστορίες, τα ποιήματα, η μουσική αποτελούν συστατικά στοιχεία των δραστηριοτήτων μας.

Είναι επίσης σημαντικό να αναφέρουμε ότι κατά την επίσκεψη μας δεν είναι ανάγκη να αναλώνουμε το χρόνο μας για να δούμε όλα τα εκθέματα του Μουσείου, ένα μουσειακό αντικείμενο ή ένα μικρό σύνολο αντικειμένων είναι αρκετό. Για παράδειγμα ένα αγγείο με παράσταση αρχαίου πλοίου μπορεί να μας «διδάξει» ιστορία, μαθηματικά, γεωγραφία, γλώσσα, φυσικές επιστήμες, τέχνη, μελέτη περιβάλλοντος.

Τέλος, δεν ξεχνάμε να παίρνουμε πάντα μαζί μας χαρτιά, μολύβια και χρώματα, για να κρατήσουμε σημειώσεις και να ζωγραφίσουμε ότι μας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση.


Page generated: 02/10/2024 14:10:36