ΔΙΗΓΗΜΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΩΝ - ΝΟΥΒΕΛΑ (διδάσκων Μισέλ Φάις)
Στον δεύτερο κύκλο, Διήγημα Προχωρημένων, έχουν δικαίωμα συμμετοχής μόνον όσοι έχουν παρακολουθήσει τον προηγούμενο κύκλο (Διήγημα Αρχαρίων). Η μετάβαση από το πώς γράφουμε ένα διήγημα (Διήγημα Αρχαρίων) στο πώς συγκροτούμε μια συλλογή διηγημάτων (Διήγημα Προχωρημένων) είναι καθοριστική και υπόκειται σε κάποιους ενδεικτικούς άξονες:
1) Επιλέγετε τρία ή τέσσερα διηγήματα ―τα αρτιότερα― από αυτά που έχετε γράψει στο προηγούμενο σεμινάριο, ή πριν από το σεμινάριο (Διήγημα Αρ.) ή μετά το πέρας του. Όλα αυτά τα αρθρώνετε σε μια υποθετική σειρά βάσει σκεπτικού.
2) Γράφετε σκεπτικό ή σκαρίφημα βάσει του οποίου οργανώνεται το υλικό σας: θεματικά, δομικά, υφολογικά νήματα. Σχεδιάζετε κάτι που στην πορεία, εκ των πραγμάτων, θα ανατραπεί, θα μετατοπιστεί, θα μεταστραφεί, ωστόσο πάντα έχουμε ανάγκη από μια πυξίδα γραφής.
3) Ασκήσεις θα έχετε κάθε δεύτερη συνάντηση. Σκοπός των ασκήσεων εδώ είναι όχι μόνο η βελτίωση της γραφής σας, αλλά και η ενσωμάτωσή τους στο σώμα των διηγημάτων που χτίζετε. Ως εκ τούτου οι ασκήσεις που τίθενται έχουν διττή λειτουργία: αφενός προσαρμογή στην εκφώνηση και στο βιβλίο αναφοράς και αφετέρου ένταξη στη συλλογή που δημιουργείτε.
4) Στο μάθημα όλοι θα προσέρχεστε με κείμενο και σχόλια για τα έτερα κείμενα. Ανά μάθημα θα γράφετε άσκηση (όταν έχουμε) ή θα στέλνετε διήγημα νέο ή παλαιότερο επεξεργασμένο. Το σύνολο λέξεων ανά συνάντηση δεν θα υπερβαίνει για τον καθένα τις 1.500 λέξεις.
5) Θα λαμβάνετε, στη ροή των μαθημάτων, και εξατομικευμένη βιβλιογραφία σύμφωνα με τη ροπή και τον χαρακτήρα των κειμένων σας.
6) Η βιβλιογραφία είναι ευρύτερη από τα βιβλία που ενδεχομένως θα αξιοποιήσουμε στις δέκα συναντήσεις, διότι σ’ αυτόν τον κύκλο, εκτός των άλλων, συγκροτούμε και μια απαιτητική βιβλιοθήκη ελληνικής και ξένης διηγηματογραφίας.
Ο Μισέλ Φάις (Κομοτηνή, 1957) είναι υπεύθυνος των σελίδων βιβλίου στην Εφημερίδα των Συντακτών και διδάσκει δημιουργική γραφή (Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο & Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας). Το 2000 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος.
Πεζογραφία: Αυτοβιογραφία ενός βιβλίου (1994• αναθεωρημένη επανέκδοση Εκδόσεις Πατάκη, 2005), Απ' το ίδιο ποτήρι και άλλες ιστορίες (1999• αναθεωρημένη επανέκδοση Εκδόσεις Πατάκη, 2011), Aegypius Monachus (2001• αναθεωρημένη επανέκδοση Εκδόσεις Πατάκη, 2013), Το μέλι και η στάχτη του Θεού (Εκδόσεις Πατάκη, 2002), Ελληνική αϋπνία (Εκδόσεις Πατάκη, 2004), Πορφυρά γέλια (Εκδόσεις Πατάκη, 2010), Kτερίσματα (Εκδόσεις Πατάκη, 2012), Από το πουθενά (Εκδόσεις Πατάκη, 2015), Lady Cortisol (Εκδόσεις Πατάκη, 2016, Βραβείο Μυθιστορήματος του λογοτεχνικού περιοδικού "Ο Αναγνώστης"), Caput mortuum [1392]. Φάρσα αφανισμού (Εκδόσεις Πατάκη, 2021), Εξουθένωση (Εκδόσεις Πατάκη, 2022). Το μυθιστόρημα Αυτοβιογραφία ενός βιβλίου μεταφράστηκε στα γαλλικά και στα ρουμάνικα, η συλλογή διηγημάτων Απ' το ίδιο ποτήρι και άλλες ιστορίες στα γαλλικά, ισπανικά και αγγλικά. Διηγήματά του συμπεριλήφθηκαν σε ισπανικές, γερμανικές, αγγλικές, γαλλικές, τσέχικες και κινεζικές ανθολογίες και δημοσιεύτηκαν σε αμερικανικά περιοδικά. Το φθινόπωρο του 2020 κυκλοφόρησαν από το Yale University Press, σε μετάφραση David Connolly, οι νουβέλες του Lady Cortisol και Aegypius Monachus υπό τον τίτλο Μηχανισμοί απώλειας (Mechanisms of Loss). Μετάφραση: Χαϊκού για τη βροχή, το χιόνι, τον άνεμο, τον ήλιο, το φεγγάρι (με εικόνες του Χρόνη Μπότσογλου, Μπάστας Πλέσσας, 1994).
Θέατρο: Το παγκάκι του κανένα (Θέατρο 104, 2014, σκην. Αλεξία Καλτσίκη), Είμαι αριστερόχειρ ουσιαστικά (Παράσταση για τον Μανόλη Αναγνωστάκη. Φεστιβάλ Φιλίππων-Θάσου, 2012, Θέατρο Θησείον, 2012, δραματουργική επεξεργασία, σκην. Αλ. Καλτσίκη), Κάποιος να τους πονέσει (24hour plays Athens, 2012, σκην. Κ. Μπερδέκα), Πουπουλένιο τίποτα (Εθνικό Θέατρο - Αναγνώσεις, 2011, σκην. Ν. Κουρής-Μ. Καλλιμάνη-Αλ. Καλτσίκη), Μετά τις τελευταίες μας λέξεις (Συνεργείο, 2011, σκην. Λ. Μελεμέ), Πέστροφα Δουνάβεως (Φεστιβάλ Φιλίππων, 2010, σκην. Λ. Μελεμέ), Το κίτρινο σκυλί (Από Μηχανής Θέατρο, 2009, σκην. Λ. Μελεμέ, Θέατρο Αμαλία, 2011, σκην. Α. Σπυριδάκης, ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, 2013, σκην. Παν. Μέντης, Θεατρική Ομάδα Pinata, 2014, Ναύπλιο), Ελληνική αϋπνία (Θέατρο Εμπρός, 2006, σκην. Ρ. Πατεράκη), Η πόλη στα γόνατα (Θέατρο Αμόρε-Δοκιμές, 2006, σκην. Θ. Αναστόπουλος), Αντρόγυνα (Μονόλογοι Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, Θέατρο Μεταξουργείο, 2003, σκην. Π. Χούρσογλου).
Κινηματογράφος: Συνεργάστηκε με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο στο σενάριο των ταινιών Delivery (Επίσημη Συμμετοχή Φεστιβάλ Βενετίας και Μόντρεαλ, 2004), Αθήνα-Κωνσταντινούπολη (2008) και Η κόρη του Ρέμπραντ (2015).
Φωτογραφία: Ύστερο βλέμμα, 1996 και Η πόλη στα γόνατα, 2002 (Λευκώματα και ατομικές εκθέσεις στον Χώρο Τέχνης 24). Συμμετείχε στη Photosynkyria 2003 και έλαβε μέρος στις εξής ομαδικές εκθέσεις φωτογραφίας-ζωγραφικής: Καλοκαίρι, μια συνάντηση (με τους Κώστα Παπανικολάου και Τάσο Μαντζαβίνο, Χώρος Τέχνης 24, 2006), Αυτοπροσωπογραφία ενός άλλου(με τον εικαστικό Τάσο Μαντζαβίνο, Χώρος Τέχνης 24, 2007), Κτερίσματα (με τους Καλλιόπη Ασαργιωτάκη και Τάσο Μαντζαβίνο, Χώρος Τέχνης 24, 2013).
Επιμέλεια: Ασχολήθηκε με τη φιλολογική και καλλιτεχνική αποκατάσταση του Τζούλιο Καΐμη (7 τίτλοι). Έχει επιμεληθεί πολλούς συλλογικούς τόμους λογοτεχνίας και εικαστικά λευκώματα. Τελευταία διευθύνει τις εξής σειρές: «Η κουζίνα του συγγραφέα/σκηνοθέτη/ιστορικού/αρχιτέκτονα» (εξομολογητική σειρά από προσωπικότητες της λογοτεχνίας, της τέχνης και της δημόσιας ζωής - 9 τόμοι), «Hotel/Ένοικοι Γραφής» (πανελλήνιος θεματικός διαγωνισμός διηγήματος - 7 συναπτά χρόνια, 7 τόμοι).
(Για να δείτε μαθητές του Μισέλ Φάις που εξέδωσαν βιβλίο, διακρίθηκαν σε διαγωνισμούς ή δημοσίευσαν σε λογοτεχνικά περιοδικά, πατήστε εδώ.)